מוצרים בסל הקניות

..................................................

מוצרים חדשים באתר
..................................................
מ
בצעים באתר

..................................................


 

 פטיפונים

דף הבית >> פטיפונים

מדריך לקניית פטיפון:
מאז המצאת הקומפקט דיסק, ניסו חברות האלקטרוניקה הגדולות לשכנע את קהל לקוחותיהן כי הפטיפון מת, נקבר, ואינו שווה עוד דבר. למרבה הפלא, למרות שפטיפון ותקליטים הם בפירוש נישה קטנה למדי בעולם המוזיקה של היום, מכירות הפטיפונים והתקליטים בעולם עולות בהתמדה. מכירות תקליטים חדשים, למשל, עולות פי כמה וכמה על מכירות SACD ו - DVD-A גם יחד ושוק התקליטים המשומשים גדול מאי פעם וממשיך לגדול.

הסיבה לתחייה זו של התקליטים היא פשוטה: למרות הנוחיות של הקומפקט, התקליט עדיין נשמע הרבה יותר טוב. כל השוואה שנעשית בין פטיפון לקומפקט, תביא את המאזין לאותה מסקנה. זאת כמובן, כל עוד המכשירים הם טובים למחירם, ונמצאים באותה קטגוריית מחיר.

לא במקרה כל כתבי האודיו מעדיפים את הפטיפון על הקומפקט ומציינים זאת בכתבותיהם, לא במקרה משתמשים יצרני HIGH END איכותי בפטיפונים בהדגמות שלהם בתערוכות, ולא במקרה בכל כתבה על קומפקט או ממיר יקר וטוב מציין הכתב שהתוצאה מתקרבת לרמה של פטיפון מקביל, אך עדיין אינה משתווה אליו.

המערכת האנאלוגית וחשיבות חלקיה

מערכת אנאלוגית צריכה לכלול את גוף הפטיפון, הזרוע, הראש, פונו סטייג', וכבל חיבור של הזרוע. סדר החשיבות של חלקים אלה הוא כפי שכתוב, כלומר, גוף הפטיפון משפיע הרבה יותר מאשר הראש. טעות נפוצה היא לשים ראש יקר על פטיפון זול, ועל ידי כך לקבל צליל מאכזב שאינו מצדיק את ההשקעה בראש היקר. במילים אחרות, פטיפון יקר עם זרוע וראש פשוטים יחסית, ישמע הרבה יותר טוב מפטיפון זול ופשוט עם ראש וזרוע יקרים וטובים מאוד.

א. גוף הפטיפון 
כולל את הגוף עצמו, הצלחת, המנוע ומנגנון ההנעה. יצרנים רבים מנסים לעשות את הפטיפון מחומרים שונים ומשונים כדי שיראה מרשים מאוד ויפה, ומוצאים תירוצים שונים לשימוש בחומרים אלה. האמת הפשוטה היא שמסת הצלחת צריכה להיות עם מסה גבוהה כמה שיותר, או ליתר דיוק התנע הסיבובי בזמן התנועה צריך להיות גבוה מאוד. החומרים המשמשים לבניית הפטיפון צריכים לאפשר מעבר קל של האנרגיה מהפטיפון לאדמה ללא רזוננסים בתחום השמע, הטולרנס של הציר ושל החלקים השונים צריך להיות גבוה מאוד, מאותה סיבה, והמנוע עצמו צריך להיות מיוצב חשמלית ומבודד כמה שיותר כדי לא להעביר ויברציות לפטיפון ולזרוע ומהם לראש ולמגבר. 

ב. זרוע הפטיפון 
הזרוע מהווה את הבסיס לראש, ולכן חייבת להיות חסינה כמה שיותר לויברציות המגיעות הן ממנו והן מהסביבה. הציר חייב להיות בטולרנס גבוה ביותר ועשוי מחומרים קשיחים במיוחד, כדי לאפשר תנועה חלקה לחלוטין, חיכוך אפסי ויכולת העברת ויברציות מהירה מהזרוע לסביבה. 

ג. ראש הפטיפון 
הראש הוא הבא במגע עם חריצי התקליט וחייב להיות עם יכולת טובה לעקוב אחרי השינויים בפניו, לתרגם כל גבשושית לצליל, ולא לאבד אינפורמציה בגלל ויברציות, רזוננסים, השפעת פרמטרים חשמליים שונים וכ"ו. קיימים ראשים בהם החלק הנע הוא המגנט (MM) וכאלה שהחלק הנע שלהם הוא הסליל (MC). ראשי MC נחשבים בדרך כלל לטובים יותר, אך גם לבעייתיים יותר: רבים מאוד נוטים לבהירות מוגזמת, הם יקרים יותר, קשים יותר לכיוון, דורשים שלב הגברה מיוחד בפונו סטייג', ועוד. 

ד. פונו סטייג' (קדם מגבר לפטיפון)
שלב ההגברה ההופך את סיגנל הפטיפון לסיגנל ששלב הקדם מגבר / המגבר יכול לטפל בו, וכן עושה לו תהליך איקוולציה כדי להפוך אותו לינארי, נקרא פונו סטייג'. שלב הגברה זה יכול להיות כלול במגבר עצמו, אך במקרה זה הוא יהיה לרוב באיכות ירודה, או להגיע כקופסא נפרדת המתחברת בין הזרוע והמגבר. 

פונו סטייג' הוא מגבר לכל דבר, ועובדת היותו צריך לטפל בסיגנל קטן במיוחד (לפעמים אפילו פחות מ - 0.3 מילי וולט) הופכת את התכנון שלו לקשה במיוחד. 

ה. כבל פונו 
הכבל המחבר את הזרוע לפונו סטייג' צריך להיות בעל איכויות ייחודיות, כדי לסנן, מצד אחד, שדות מגנטיים וחשמליים העשויים להשפיע על הסיגנל הזעיר המגיע מהמחט, וכדי לשמור סיגנל זה ללא איבודים והנחתה. ניתן כמובן להשתמש בסתם כבל טוב לחיבור זה, אך כבל ייעודי שנבנה במיוחד לצרכים של כבל זרוע, עדיף. 

 

התקנת הפטיפון

תהליך ההתקנה של פטיפון כולל משתנים רבים שחייבים להיות במצב אופטימלי. אי לכך, ההתקנה חייבת להיות על ידי איש מקצוע בעל נסיון רב מאוד והכרה מצוינת של הפטיפון - רצוי מאוד של מי שעבר השתלמות אצל היצרן עצמו. 

הפרמטרים ההכרחיים לכוון נכון (חלקם תלויים ומשפיעים זה על זה, לכן הכוון צריך לחזור על חלק מהשלבים כמה פעמים): 

א. משקל המחט - לכל מערכת אנאלוגית משקל זה משתנה, גם אם הראש נשאר זהה. 
ב. VTA - מידת המקבילות של המחט לתקליט. מקבילות מושלמת אינה תמיד אידיאלית. 
ג. מיקום הזרוע על הפטיפון - בדרך כלל פטיפון מגיע מוכן לשם כך, אך לא תמיד. 
ד. מיקום הראש על הזרוע - כדי שיהיה כמה שיותר ממסלול תנועת הזרוע ב - 90 מעלות לחריצים. 
ה. אזימוט - מקבילות הראש לתקליט במבט מקדימה. 
ו. איזון הפטיפון, כך שיהיה מקביל לחלוטין. 
ז. DAMPING, כאשר יש צורך בכך. 
ח. התאמת התנגדות וקיבול של כניסת הפונו במגבר. 

ההתקנה חייבת להעשות הן על ידי שימוש במכשור המתאים, ובמקרה של מערכות ברמה גבוהה, על ידי האזנה זהירה וכוון באמצעות האוזן. רק מכוון מיומן, היודע לאיזה סוג שינויים לצפות כתוצאה, נאמר, מהורדת בסיס הזרוע בעשירית מילימטר, יוכל לבצע תהליך זה כראוי בפרק זמן סביר.

 

טיפול בפטיפון

הטיפול במערכת המכנית העדינה הנקראת פטיפון, צריך להיות זהיר ומחושב. העברת המכשיר והחלפת המחט, למשל הם בעלי פוטנציאל לנזק בלתי הפיך. תמיד כדאי, לכן, להתייעץ עם איש מקצוע המכיר את הפטיפון שברשותכם לפני כל פעולה כזו.

 

עזרים

פטיפון, כאמור, הוא מערכת מכנית עדינה המושפעת מאוד מכל ויברציה. קיימים בשוק עזרים רבים לשיפור הצליל שלו, חלקם יעילים וחלקם מזיקים. גם כאן, ייעוץ בדיקה וניסוי הם הכרחיים.

 

השגת תקליטים

אין היום הרבה תקליטים חדשים המודפסים על ידי חברות המוזיקה, אם כי בהחלט יש לא מעט כאלה והם ניתנים להשגה בעיקר דרך האינטרנט וחנויות תקליטים מתמחות. אולם, למי שרוצה ליצור אוסף תקליטים מכובד, תקליטים מיד שניה הם פתרון מעולה.

זה הוא פתרון עם צד חיובי - מכיוון שהמחירים נמוכים מאוד, וכן, הבחירה והחיפוש הם עבור אנשים רבים מקור להנאה. מצד שני, עבור אנשים אחרים - תהליך זה אינו בא בחשבון כלל.

קטגוריות נוספות:  פטיפונים Rega | פטיפונים Scheu Analog | פטיפונים Cambridge Audio |
 
כל הזכויות שמורות © האתר מאובטח באמצעות SSL 2048bit  ותקן PCI   |   חנות וירטואלית